Veel mensen vinden het moeilijk om te ontspannen of komen niet aan ontspanning toe in hun dagelijkse leven. Vaak staan we de hele dag aan en zijn we veel met ons hoofd bezig met externe taken, waardoor we niet meer bij onszelf bijven en op den duur energie verliezen. Mindfulness kan je dan helpen terug te keren naar jezelf en ontspannen in dat wat er op dat moment is. Het brengt rust en herstel, waardoor je je weer vitaler zult voelen.

Mindfulness betekent niet ontspanning. Het is een illusie dat dat het doel van mindfulness is. Mindfulness is namelijk oke zijn met wat je tegen komt, met wat zich op dat moment aandient, op het gebied van gedachtes, gevoelens, maar ook fysieke gewaarwordingen. Op het moment dat je acceptatie vindt in dat wat is, zul je als gevolg meer ontspannen worden. Maar ontspanning is dus niet het doel, anders frustreert het alleen maar wanneer je dat niet ervaart.

Het meest bijzondere is dat we echt een kijkje leren nemen in onszelf. Al onze gedachtes en gevoelens, maar ook onze fysieke pijnen zeggen iets over onszelf, over wat we wat graag zouden willen, onze wensen en verlangens. Als we hiernaar leren kijken geven onze emoties ons dus richting voor de keuzes die we maken in ons leven. Als we keuzes voor onszelf gaan maken, leven we meer het leven dat bij ons past en daar worden we echt gelukkig van.

Mindfulness is ook het leren verplaatsen van je aandacht van je hoofd, waar het vaak zo druk is, naar iets anders. Dat kan zijn je ademhaling, je lijf, je omgeving, een object of iets dat je met je zintuigen waarneemt. Je aandacht kun je trainen, waarna een positief bijeffect is dat je je beter kunt concentreren, focussen en daardoor dichter bij de keuzes van jezelf kunt blijven.

Dus heb je je mind full? Leer dan hoe je mindfulness kunt toepassen in je dagelijks leven met een diversiteit aan oefeningen.

Start met dichter bij jezelf komen, neem contact op