Snel herstellen van een burnout door een integrale aanpak

De integrale aanpak voor burnout herstel is een combinatie van de voeding, beweging, leefstijl, psychologie en mindfulness.

Met een vitaliteitsmeting kunnen we in kaart brengen waar u staat in uw burnout en waar u lijf behoefte aan heeft. Door middel van leefstijlcoaching kunt u direct gericht advies krijgen op het gebied van voeding, beweging en leefstijl en hoe u uzelf het beste kunt ondersteunen in deze periode. Mindfulness leert u te ontspannen wanneer dit lastig is. Door middel van psychologische hulp of advies kunt u veelvoorkomende belemmerende factoren van een burnout ombuigen.

Wilt u alles-in-1-hulp?

Neem contact op en maak een start met uw herstel

Burnout

Je bent burnout als je uitgeput, ‘op’ bent, afstand voelt t.o.v. je werk en/of ernstig begint te twijfelen aan je eigen huidige capaciteiten. Om het kort te zeggen: je verlangt naar je bed en je sleept je naar je werk.

En dan ben je ineens thuis. Je kunt niet meer werken en alles voelt te veel. Zelfs van leuke dingen kun je niet meer genieten. Je voelt je ellendig. Zonder dat je het door had is je lijf strak van spanning komen te staan. Uitrusten heeft je toe nu toe niet veel herstel opgeleverd en je conditie is daardoor ook nog eens verslechterd. Of je bent nog steeds veel aan het doen, terwijl je eigenlijk wilt uitrusten. Je hebt de balans nog niet gevonden. Herken je jezelf hierin?

Of balanceer je op het randje? Steeds vaker vergeet je dingen die je anders niet zou vergeten. Je kunt je slechter concentreren, hebt minder overzicht, taken voelen teveel en onrustige slaap helpt hierbij ook nog eens niet. Bij ernstige stress loop je een groot risico om ‘overspannen’ > ‘burn-out’ te raken.

Vaak zijn het de gemotiveerde werkers, vol energie en toegewijd, die het risico lopen van een burn-out. Zij gaan op in het werk, willen dat heel graag goed doen en gaan soms langdurig over hun grenzen.

Herken je jezelf in de bovengenoemde klachten? Dan is een burnout coach misschien iets voor jou.

Burnout coach

Een burnout coach helpt je zoeken naar wat bij jou de oorzaken zijn geweest van de burnout om daar verandering in aan te brengen, zowel in je leefomstandigheden als op persoonlijk vlak. Verder geeft de burnout coach je tips en adviezen om je vitaliteit te verbeteren en om je leven anders in te richten. Brengt orde aan in mentale chaos dat is ontstaan omdat helder nadenken er vaak niet meer in zit. Begeleidt je in het herstelproces en eventuele reïntegratie. Houdt je een spiegel voor waar nodig en traint je in nieuwe vaardigheden die je sterker positioneren in het dagelijkse of zakelijke leven.

Burnout test

Je overspannings/burnoutklachten zijn een feit. Je wilt genoeg maar je hebt geen energie. Bij alles wat je doet wordt je tegen gehouden door je lijf. De huisarts kan niet veel voor je betekenen want het bloedonderzoek is goed. Hoe weet je of je een burnout hebt?

Een effectieve methode om burnout te testen is de vitaliteitsmeting. De vitaliteitsmeting geeft inzicht in lichamelijke, mentale en emotionele factoren die bij jou bijdragen aan de burnout en zodoende kunnen wij helpen bij het stellen van een diagnose. De meting geeft direct aanknopingspunten voor herstelacties die voor jou op dat moment het meest nuttig zijn om te implementeren. Je krijgt advies op maat op het gebied van voeding, beweging en leefstijl.

Zo geeft de vitaliteitsmeting onder andere inzicht in de hoeveelheid energiereserves, de mate waarin de energie daadwerkelijk ingezet kan worden, of er voldoende energie beschikbaar is in de organen, welke organen betrokken zijn in het proces, zoals bijvoorbeeld de (bij)nieren, lever, darmen of longen. In hoeverre stress opgeslagen is in het lijf. De meting geeft verder aan welke mentale en emotionele aspecten een rol spelen en welke tijdstippen het meest gunstig zijn om weer te re-integreren of te trainen.

Ook als er geen sprake is van burnout, maar van vermoeidheid, chronische vermoeidheid, lusteloosheid of overspanning, of andere klachten, geeft de vitaliteitsmeting inzicht in welke factoren hierop van invloed zijn en hoe hiervan te herstellen.

Burnout symptomen

De Symptomen van burnout kunnen worden onder gebracht in lichamelijke en psychische symptomen:

De meest voorkomende lichamelijke symptomen:

  • geen energie
  • vermoeidheid
  • weinig prikkels aankunnen, zoals fel licht en druk verkeer
  • onderrugklachten
  • nekklachten
  • hoofdpijn
  • druk op de borst
  • algehele malaise
  • slechte weerstand; snel griep of verkouden
  • slapeloosheid
  • hartkloppingen
  • hyperventilatie

De meest voorkomende mentale en emotionele symptomen:

  • emotionele instabiliteit; veel huilen, angstig, snel boos
  • prikkelbaar, weinig kunnen hebben
  • concentratie problemen
  • geheugen problemen
  • nergens zin in hebben, lusteloosheid
  • echt ellendig voelen
  • het uit de weg gaan van sociale contacten
  • eetbuien of juist verminderd eten
  • meer roken, alcohol-, of drugsgebruik

Oorzaak burnout

Een burnout is meestal werkgerelateerd en ontstaat vaak door de combinatie omstandigheden en persoonlijkheid. Een mismatch tussen persoon en werk of werkcultuur is het meest voor de hand liggend. Een burnout kan ook ontstaan door teveel werk, slechte arbeidsomstandigheden, onregelmatige diensten, onderwaardering, een opeenstapeling van emotionele gebeurtenissen of door persoonlijke eigenschappen als niet willen zeuren, geen nee durven zeggen, alles goed willen doen of een psychische misvatting, zoals dat je geen hersteltijd nodig zou hebben na zware of langdurige inspanning. Dit laatste kan ook komen door hormonen die vrijkomen bij stress die je altijd extra energie geven in tijden van nood om door te kunnen gaan. Je voelt je zolang je doorgaat nog steeds energiek, maar zodra je gaat zitten uitrusten voel je je eigenlijk moe. Je gaat dan liever door. Men gaat door terwijl men eigenlijk moet uitrusten. Het gevolg hiervan is chronische uitputting. Als je aldoor niet in ontspanning komt ontstaan overspanningsklachten, zoals vergeetachtigheid, slechte concentratie, -aandacht, -focus, overprikkeldheid, slapeloosheid etc. Als de uitputtingsfase lang doorgaat slaat op een gegeven moment “de motor af”. Je kan dan niets meer. Een burnout kan in die zin een psychische oorsprong hebben, maar heeft ook zeker een lichamelijk gevolg.

Wil je weten wat voor lichamelijke gevolgen de burnout bij jou heeft en hoe je deze kunt ondersteunen doe dan de vitaliteitsmeting.

Stresshormonen

Het stresshormoon adrenaline genoemd, heeft de functie om te kunnen vechten en vluchten. Het dient ervoor dat we ten alle tijden, zodra het nodig is, energie ter beschikking hebben om te kunnen overleven. Andere functies in het lijf worden tijdelijk even uitgezet. Nadat de stress voorbij is komt het lichaam in rust, waarin we kunnen opladen. Systemen die uitgeschakeld werden onder stress kunnen weer functioneren. Het zenuwstelsel gaat van sympathische toestand over naar parasympatische toestand, waarin we het lijf kunnen ontdoen van stress; letterlijk de afvalstoffen kunnen afvoeren die zich hebben opgestapeld. Als niet tegemoet gekomen wordt aan hersteltijd, bouwt de stress zich in het lichaam op. Bij langdurige stress wordt cortisol geproduceerd door de bijnieren. Hierdoor kun je alert blijven onder spanning, maar je krijgt ook slaapproblemen. Het wordt steeds moeilijker om te ontspannen. In de eerste periode van een burnout is ontspanning en herstel de grootste uitdaging.

Vind ontspanning terug waardoor je kunt herstellen.

Burnout herstel plan

Een burnout hebben is ellendig. Je wilt hiervan het liefst zo snel mogelijk herstellen. Als je pech hebt moet je van de werkgever al weer aan het werk, op tijdstippen wanneer het echt niet voor je gaat. De omgeving begrijpt je niet. Jou wordt verteld dat het een psychisch probleem is, maar het voelt toch echt lichamelijk. Is praten echt een effectieve oplossing om snel meer energie te krijgen? Wat nou als je te moe bent om te praten? Wat nou als de inhoud te stressvol is en jouw lijf juist op dit moment er geen stress bij kan hebben?

Bij Vital Clinics begrijpen we hoe het is om weinig energie te hebben. Wachten tot het over gaat is geen optie, maar veel dingen doen om te herstellen kan ook niet. Met de vitaliteitsmeting krijgen we inzicht in de factoren die op dat moment het meest aandacht nodig hebben en het gemakkelijkst bij kunnen dragen aan het eerste beetje energie dat je nodig hebt. Wij geven concrete tips die je verder helpen voor de fase waarin je je op dat moment bevindt.

Burnout behandeling

Iedere burnout is anders en kan zich fysiek, mentaal en emotioneel anders manifesteren. Iedereen die hulp zoekt bevindt zich ook nog eens in verschillende fase. Met de vitaliteitsmeting kunnen wij hierin inzicht geven. En zo kunnen wij in onze burnout behandeling met persoons specifieke hersteladviezen komen.

Door meerdere metingen te doen kunnen we het burnout verloop in de gaten houden, kunnen we de effectiviteit van de behandeling testen en steeds weer opnieuw zien wat op dat moment nodig is om verder te herstellen.

Neem contact op en maak een start met uw herstel

Bijnieruitputting

Van bijnieruitputting wordt gesproken als gekeken wordt naar de fysieke uiting van een burnout. Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je een burnout hebt? Bij alle burnouts is de bijnier in ieder geval betrokken. De bijnier produceert het stresshormoon, waarmee we in het dagelijks leven energie hebben om op te staan, efficiënt te werken, alert te zijn, te sporten, stressvolle events te doorstaan en door kunnen gaan wanneer je lichaam aangeeft dat je moet stoppen.

We kunnen ons erg goed voelen als we een prestatie hebben neergezet die lastig was of toch alles tot in de puntjes hebben kunnen regelen. Maar wat we ons niet beseffen is dat zonder voldoende hersteltijd de bijnier overbelast raakt. Voor je het weet slaap je minder. Misschien denken we dat we minder slaap nodig hebben. We zijn het fijn gaan vinden om zoveel zo goed voor elkaar te krijgen en zijn misschien wel gaan denken dat we het nodig hebben om zo bezig te blijven. We raken steeds meer verslaafd aan bezig blijven, omdat onze bijnier die het stresshormoon produceert ons energie geeft om verder te kunnen gaan terwijl onze werkelijke energiereserves minder worden. Zodra we op de bank gaan zitten zijn we eigenlijk heel moe, maar zolang we bezig blijven gaat het goed. Dit zou eigenlijk een besef moment moeten zijn dat de energiehuishouding niet in balans is, maar deze voorlichting is gebruikelijk niet voorhanden en we komen er pas achter als het te laat is. De motor is overbelast en slaat af. Het lukt je dan meestal niet 123 om deze weer aan de praat te krijgen.

Heeft u bijnieruitputting? Neem contact op voor een gratis intake.

Informatieve bijeenkomst burnout

Inhoud: praktische tips, praktijkervaring, diverse thema’s en mogelijkheid tot vragen stellen.
Doelgroep: Mensen met burnout en familie/partners van mensen met burnout.
Entree: € 10,-
Datum: 23 mei 19.00-20.00. U dient zich vooraf aan te melden.

Veel gestelde vragen

Is burnout hetzelfde als bijnieruitputting? De meningen hierover zijn verdeeld. In onze optiek is het hetzelfde verschijnsel maar verschillen de omstandigheden. Als er sprake is van een echte burnout waarin de hevige symptomen minimaal 3 maanden aanwezig zijn, is er hoogstwaarschijnlijk ook sprake van het fysieke verschijnsel dat de cortisolproductie uit balans is. Een echte burnout duurt minimaal 3 maanden (nog zonder opbouwperiode) en kan zelfs jarenlang voortzetten, afhankelijk van de lengte van de uitputtingsfase die voorafgegaan is aan de burnout. Als er sprake is van een zware burnout slaat “de motor” echt af. Je kunt niets meer. Alles is teveel. Doorgaan lukt niet meer. Dan kan er ook sprake van bijnieruitputting. Als de mate van stress en stress beleving gereduceerd is, en de motor slaat niet weer aan, dan spreken wij van bijnieruitputting. Bijnieruitputting valt moeilijk te diagnosticeren. De vitaliteitsmeting geeft hiervoor wel een indicatie, maar de diagnose is niet met zekerheid te stellen. De behandeling volgt een iets ander stappenplan dan bij burnout. In een gratis intake kunnen we uw situatie in kaart brengen.

Wat is het verschil tussen burnout en overspanning? De termen burnout en overspanning worden vaak door elkaar gehaald. Wat wij vaak zien is dat er ten onrechte gesproken wordt over het hebben van een burnout, als er feitelijk alleen maar sprake is van overspanning. De diagnose burnout wordt al snel gegeven als iemand vermoeid of overprikkeld is, slechte concentratie en aandacht heeft en zaken door de war haalt. Werkzaamheden voelen voor iemand teveel, maar kunnen nog steeds gedaan worden. Dit is pas het voorstadium van burnout of bijnieruitputting. Langdurige lichamelijke spanning brengt burnout symptomen met zich mee, maar deze zijn op korte termijn (binnen 3 maanden) om te buigen. Ze hebben slechts invloed op het haperen van “de motor” (zoals de ontregelde hormoonhuishouding) maar niet op het afslaan van “de motor”.

Waarom staat er bij symptomen zowel ‘geen energie’ als ‘vermoeidheid’? Geen energie en vermoeidheid zijn twee verschillende dingen. Geen energie hebben heeft te maken met de productie van het stresshormoon. Als dit niet wordt geproduceerd heb je geen energie om ook maar iets te doen. Dit kun je al ervaren bij gesprekken voeren, televisie kijken, berichtjes typen, boodschappen doen en zelfs het pakken van een glas water of het lopen naar de wc kan al teveel zijn. Plezierige activiteiten zijn niet meer plezierig.
Vermoeidheid heeft te maken met de energiereserves, motivatie en een slechte conditie. Als de energiereserves zijn verminderd kun je je vermoeid voelen. Je bent dan nog wel in staat om door te gaan. Als je niet gemotiveerd meer bent kun je geen puf opbrengen voor bepaalde taken, maar kun je andere taken of plezierige activiteiten nog wel doen. Als je een slechte conditie hebt kun je jezelf heel moeilijk ergens toe zetten, maar als je eenmaal bezig bent lukt het wel en je kunt het niet te lang volhouden.

Is een burnout alleen een psychisch probleem? Nee, een burnout is mogelijk ontstaan door een opeenstapeling van emotionele gebeurtenissen of door karaktereigenschappen als perfectionisme, geen nee durven zeggen of je grenzen niet goed aangeven. Of kan ontstaan zijn door een psychische misvatting, zoals dat je geen hersteltijd nodig zou hebben na zware inspanning. Dus een burnout heeft in die zin een psychische oorsprong, maar heeft zeker ook een lichamelijk gevolg. Je zenuwstelsel functioneert bijvoorbeeld niet meer optimaal, je hormoonhuishouding kan ontregeld raken, je spijsvertering en stofwisseling kunnen ontregeld raken, je kunt meer gevoelig worden voor allergieën en intoleranties en je krijgt een verminderde weerstand, waardoor je vatbaarder bent voor ziektes. Depressie kan een oorzaak zijn van burnout, maar is meestal een gevolg als herstel niet intreedt.

Wanneer naar een psycholoog? Als je mentaal geblokkeerd bent door de heftige emotionele gebeurtenis van de burnout en haar gevolgen of door een andere emotionele gebeurtenissen die aan de burnout ten grondslag liggen. Als je meer inzicht wilt verkrijgen in het ontstaan van de burnout en wat voor persoonskenmerken daartoe hebben bijdragen. Als je mentaal niet tot ontspanning weet te komen doordat bepaalde zaken je bezig houden. Maar ook als je nieuwe strategiën wilt aanleren of als je je mentaal krachtiger wilt voelen. Voor elk onderwerp is een geschikte fase. Als je te moe bent om te praten zijn er ook andere mogelijkheden om mee beginnen dan te praten, zoals een scala aan adviezen voor ontspanning dat bij jou past of mindfulness.

Waarom voelt een burnout lichamelijk maar kan de huisarts niets vinden? Een burnout is een energetisch probleem en niet een ziekte die in je bloedwaarden kan worden teruggevonden. Dit is een voordeel in die zin dat het de celweefsels in je lichaam niet aantast en je er 100% van kan herstellen. Op het moment dat je energie is verbruikt in de bijnier heeft de bijnier tijdens een burnout te weinig energie om tot productie van het stresshormoon te komen, daarom kun je niet of moeilijk tot beweging worden aangezet. Het is vergelijkbaar met een accu die leeg is. Je kunt de tank wel weer hebben gevuld met benzine, maar je hebt toch echt startkabel nodig om weer te kunnen draaien.

Vragen? Neem vrijblijvend contact op